dilluns, 14 d’octubre de 2013

Arròs amb verdures

Les verdures són la mar de versàtils, combinen amb tot. Ja sigui amb arròs, amb quinoa, amb cus cus, amb pasta... i avui en faig una versió amb arròs. Un arròs de diumenge. Res millor que un arròs per menjar el diumenge, acompanyat d'un bon vi. En aquest cas, i sense sortir dels aromes mediterranis de les verdures, ho acompanyem amb un vi grec, un vi de varietat syrah, una varietat negre, vinificada en blanc. El resultat és un vi blanc que amb l'arròs hi queda genial!

Avui, però, i a petició d'una seguidora (gràcies Paloma pel suggeriment), abans de començar la recepta us vull indicar les propietats generals de cadascuna de les verdures que hi poso, per veure que és un plat prou complert i que no cal posar-hi res més.
  • Pebrot vermell: alt contingut en vitamina C, adequat per a l'absorció del ferro i del calci. Quan el mengem cru, estimula la secreció gàstrica, i pel seu volum distensiona l'estómac produint sensació de sacietat. 
  • Mongeta tendra: diuen que és una llegum immadura, el que en fa una verdura. Conté molt poques calories i un alt índex d'aigua. Molt riques en potasi. Les diferències de contingut nutricional respecte del producte sec resideixen en l'elevat contingut d’aigua (80%) que redueix en proporció inversa la concentració en proteïna, sals minerals i poder calòric.
  • Pastanaga: Després del julivert, la pastanaga és el vegetal que conté més carotè. Aquest oli es converteix en vitamina A en transformar-se quan arriba al fetge. A la pastanaga també s'hi troben vitamines del grup B, beneficioses sobretot per al sistema nerviós, i vitamina C. A més, aquesta hortalissa té diverses sals minerals: ferro, calci, magnesi, manganès i iode, substàncies necessàries per a l'organisme a qualsevol edat, sobretot a la infantesa. 
  • Xampinyons: Són una font de coure i vitamines B, B3, B5 i B2. Els xampinyons són rics en aigua, a més d’aportar proteïnes, sals minerals i fibra. Aquest bolet atura els vòmits i la diarrea. A més, se’l considera un antidepressiu i anticancerigen. 
  • Carbassó: Conté quantitats interessants de vitamina C, flavonoids, àcid fòlic i minerals com el potassi, el ferro i el zenc. És un aliment de fàcil digestió, amb propietats diürètiques.
  • Tomàquet: Pel seu contingut en vitamines A, B1, B2, C, E i K, el tomàquet preserva l’organisme de malalties infeccioses i de l’escorbut. Així mateix, pel seu alt contingut en sals minerals (calci, fòsfor, ferro, sodi, potassi, magnesi, sofre, clor, coure, manganès, zinc, cobalt, fluor i iode) és refrescant i un revitalitzador de primer ordre.

Més o menys, ja podeu veure quins ingredients hi ha, però us ho especificaré, un a un... Les mesures, a ull. No sé dir-vos quina quantitat hi ha i, evidentment, aquella verdura que no us agrada, no la hi poseu, o podeu substituir-la per una altra.

Per a l'arròs:
  • una ceba
  • un gra d'all
  • un pebrot
  • tres pastanagues
  • un grapat de mongeta tendra
  • uns quants xampinyons
  • un carbassó
  • arròs rodó (depenent dels comensals, en poseu més o menys quantitat)
  • passata de tomàquet Mutti (o tomàquet ratllat natural)
  • sal
  • oli
Per al caldo vegetal (evidentment, posar-hi el que més ràbia us faci):
  • un porro
  • tres pastanagues
  • una mica d'api
  • sal
Comencem per fer el caldo vegetal, posant aigua en una olla i les verdures netes a trossets. I que bulli durant tres quarts d'hora o una hora.

Mentre, piquem la ceba i l'all i ho sofregim en una cassola. 


Afegim les verdures tallades, primer les que costen més de coure i després les que triguen menys temps. 



Primer afegim a la cassola el pebrot, les pastanagues i la mongeta tendra. Després el carbassó i els xampinyons, i quan aquests hagin deixat anar una mica d'aigua, hi posem una mica de passata, que no deixa de ser tomàquet triturat amb sal. 

Remenem molt bé, que s'integrin tots els aromes i afegim l'arròs. 

Li donem un parell de tombs, que quedi tot ben barrejat i llavors hi afegim el caldo vegetal que hem fet en una olla a banda.
caldo vegetal
Deixem a foc mig que vagi fent xup xup. Tastem i rectifiquem de sal si convé. I ho deixem fins que s'hagi begut tot el suc.

8 comentaris:

  1. L'arròs, a casa, és el plat del dissabte! I amb verduretes, com tu l'has preparat, és una delícia!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo el dissabte sóc de patata i mongeta tendra, i per mi és com festa major. Després de cinc dies de carmanyola ve de gust la verdura feta i menjada...

      Elimina
  2. I am truly delighted to glаnсе at this blog
    posts which includes lots of helρful datа, thаnkѕ
    for providing these kinds of information.

    Also νisit my blog roll ups ()

    ResponElimina
    Respostes
    1. thank you for visiting
      I make simple recipes and step by step with some photos

      Elimina
  3. Bonísm!! Un plat molt complet. Perfecte per un dinar de diumenge;a casa també solem fer arròs o quinoa amb verdures els diumenges.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La sort és que tothom en pot menjar i a tothom agrada, i pots anar canviant les verdures en funció de l'època de l'any. Així no es fa tan avorrit!!!

      Elimina
  4. Mira! just ahir vaig fer el meu primer brou vegetal! això si, li vaig posar de tot! Aquest dematí encara era l'olla calenta, aquesta nit sopa, i segurament en congeli per diumenge fer un arrosset, q m'has donat envejaaaaa :-)

    ResponElimina
  5. fet i fet, la idea va sortir d'un video que vas publicar tu a l'instagram! m'encanta!!!!!!

    ResponElimina