dilluns, 18 de novembre de 2013

Working on a dream I

Doncs no, no me'n vaig de concert del Bruce, que ja m'agradaria, ja. Però sí que estic treballant en un somni que es farà realitat en un temps: menjar de manera saludable, equilibrada i energètica. 

Ara fa tres setmanes vaig inciar un curs amb la Montse Bradford, amb modalitat de cap de setmana, que durarà vuit mesos. Vuit mesos on canviarà, mica en mica, la meva manera d'alimentar-me, eliminant certs aliments, posant-ne de nous que fins ara no coneixia, cuinant de 20 maneres diferents... i tot amb l'objectiu de tenir una salut de ferro!

La primera sessió que vaig assistir va ser el cap de setmana del 26 i 27 d'octubre. Els seminaris estan muntats perquè el dissabte al matí cuinem un llistat de receptes que després ens menjarem, i a la tarda i el diumenge teoria. 

Som un grup de 30 persones, de totes parts. Hi ha un noi d'Andorra, dues noies de València, dues de Lleida, una de més enllà de Figueres, un noi d'Alacant, gent de Barcelona i de rodalies. Les classes les fa en castellà, sembla ser que li és més fàcil expressar el que ha d'ensenyar en aquest idioma, però li podem fer preguntes en català perquè tan ella com la resta de les persones assistents ho entenen.

taula abans de dinar 12 persones
 El primer dissabte vam fer els següents plats:
  • Saltejat llarg de pastanagues i xirivies
  • Amanida de tres colors amb spaguetti de mar
  • Estofat d'azukis
  • Hamburgueses de mill amb salsa de remolatxa
  • Tofu amb cebetes caramelitzades
  • Mousse de poma i plàtan
  • Pastís de garrofa a la taronja
Per cuinar ens dividim en grups de 10 en tres sales diferents:
  • A de amor
  • B de beso
  • C de cariño (podeu riure, però sense carinyu, els menjars surten indigestos)
 En cada sala, doncs, hi ha 10 alumnes, una teacher i una teacher assistant. Hi ha dues taules amb tres cuinetes de dos fogons cadascuna, els ingredients per a la pràctica damunt de la taula, una pissarra de suro amb la recepta penjada i... vingaaaaaaaaaa, a embrutar-nos les mans, a plorar tallant la ceba, a xerrar amb el del costat, a preguntar, a que et diguin que ho estàs fent malament, que es limitin a corregir un petit error, a indicar-te quantitats d'aigua a utilitzar.... un no parar!

I el que en treiem és el següent:

salsa de remolatxa i saltejat llarg de pastanga i xirivia

hamburgueses de mill

amanida de tres colors amb spaguetti de mar, amb la seva vinagreta

tofu amb cebetes caramelitzades
pastís de garrofa i compota de poma i plàtan
A l'estofat d'azukis no en vaig fer foto, però no patiu, el faré perquè estava deliciós!!!!

El dinar va consistir en menjar de tot una mica, excepte les postres, que ens les vam posar dins la carmanyola i ens les vam emportar cap a casa. No és bo que la fruita la barregem amb la proteïna i amb el cereal integral, perquè li fa perdre les propietats energètiques que tenen aquests.

Amb la panxa plena, i després de prendre una infusió, vam anar a fer un voltet per Barcelona fins a les 15:00h, que és quan ja comença la teoria. 

Vam començar explicant quins i quants tipus de nivell d'alimentació hi ha: primari, sensorial, emocional, intel·lectual, social, ideològic i energètic. 

L'explicació més interessant i, pel que sembla, l'anirem desenvolupant al llarg del curs, és quins aliments, i en quina quantitat, necessita el cos per tenir energia. I com tots sabem, el cos necessita proteïnes, carbohidrats, greixos, minerals, verdura i fruita. A més, la Montse ens va indicar que en tots els menjars és beneficiós, amb la finalitat de tenir un aliment energètic, d'incorporar als plats algues, germinats, pickles i fermentats. 

El plat de dinar i el de sopar, tot i que amb quantitats ben diferents, serà el següent: 

Imatge extreta de Kelonia

I finalment, vam aprendre quina és el gràfic dels aliments (a sota). Els aliments que més hem de menjar són els de color verd. Del color vermell hem de posar en tots i cadascun dels menjars una mica de sal o bé de condiments salats. Els HH són Horneados de Harina, i només menjarem pa a l'hora d'esmorzar, a mig matí. La part de color blau tampoc en podem menjar gaire. Podem menjar i condimentar amb el que és de color blau fluix, mentre que el color blau més fosc, aquest, en un principi, l'hem d'eliminar, perquè ens debilita i ens desmineralitza.


Una de les coses més sorprenents de tot va ser com de dolenta pot ser la llet de soja per al cos. I és que la soja és una llegum i s'ha de cuinar per tal que no ens sigui indigesta. La llet de soja, a través d'un procés que desconec, és el suc extret de la soja crua, que no s'ha cuinat. És per aquest motiu que ella no recomana prendre'n, per aquesta indigestió que podem sentir. A banda, cal recordar, i això no ho diu ella, que les grans explanades de soja que hi ha a Sudamèrica són plantacions transèniques. A Europa desconec si això passa, però també desconec si hi ha plantacions de soja...

De la mateixa manera, tampoc podem menjar tofu tallat i a la planxa, perquè ens passarà el mateix que amb la llet de soja. L'hem de coure durant un mínim de 20 minuts per tal que no ens faci mal als budells. En canvi,  el tofu fumat el podem treure del paquet i ja el podem menjar. Curiós, oi? Doncs no, perquè el fumat és una de les 20 maneres de cocció que existeixen.

Fins la propera!!!! Ens retrobarem en el Working on a dream II (ja s'està coent)...

    diumenge, 17 de novembre de 2013

    Flam de carbassa

    Tot i que ha costat que l'hivern arribés, saltant-se la tardor per la seva cara guapa, ja ha arribat l'època de les carbasses. Tot i que en podem trobar al mercat des de ja fa temps, és ara quan més les apreciem, amb aquella dolçor tan característica que té, que tant ens serveix per fer una crema de primer com un postre. I la seva textura fa que sigui molt versàtil, ja que la podem fer de mil maneres.

    I aprofitant que aquest mes al Memòries fan que la recepta del mes sigui el flam, doncs aprofito per posar-hi aquesta, el flam de carbassa vegetarià, sense ou, sense llet, sense sucre refinat, sense soja i sense fruits secs*.

    Us semblarà una bogeria, però és fantàsticament bo. Boníssim. I no ho dic jo, no, ho diu tothom qui l'ha provat, que no és poca gent. 

    Recordem que la carbassa és un aliment dolç que proporciona nombrosos beneficis per al cos, per el seu alt contingut en vitamines A, B i C i minerals. Ideal per als diabètics, perquè regula el sucre en sang. Té propietats depuratives que ens ajuden a netejar el cos i a millorar els problemes intestinals. El seu alt contingut en antioxidants ens ajuda a augmentar les nostres defenses.

    diumenge, 10 de novembre de 2013

    Coliflor amb mongetes blanques - Blogs contra la Fam i el Gran Recapte

    Cada any, des del 1987, durant el mes de novembre es fa una gran recollida d'aliments per a totes aquelles persones que tenen pocs recursos econòmics. No només famílies se'n veuen afavorides d'aquesta recollida, sinó que també els menjadors i albergs socials també reben part d'aquests donatius que fem les persones més afavorides. 

    Aquest any serà els propers dies 29 i 30 de novembre la gran recollida, i serà en diferents cadenes de supermercats arreu de Catalunya on s'hi trobaran voluntaris que ens lliuraran una bossa a l'entrada i ens indicaran que donem la voluntat amb productes que són fàcils de guardar (arròs, llegums, pasta, sucs, llet, oli, sucre, conserves...). Mentre fem la nostra compra anem omplint, també, la bossa que ens han lliurat al principi amb el que creiem oportú, i ho lliurem a la sortida a un altre voluntari. 

    Podeu trobar més informació del Gran Recapte d'Aliments i dels Blogs contra la Fam.

    Jo faig una petita aportació abans del gran dia amb aquesta recepta: coliflor amb mongetes blanques. He escollit aquesta perquè les mongetes, entre d'altres llegums, seran una de les grans aportacions que farà la gent. 


    Les propietats d'aquests dos ingredients són: 

    Coliflor: El seu principal component és l'aigua que, al costat del seu baix contingut en hidrats de carboni, proteïnes i greixos, aporta un nombre escàs de calories i la converteixen en una aliada per a les dietes. Pel que fa a les vitamines, destaca la C (acció antioxidant), així com la B1 (actua en el metabolisme dels hidrats de carboni), la B2 (ajuda a la producció d'energia) i la B3 (ajuda al funcionament del sistema digestiu i nerviós). A més, conté potassi i fòsfor i pel seu alt contingut en elements fitoquímics, que contribueixen a prevenir algunes malalties degeneratives i estimulen el sistema immunològic, és altament recomanable.

    Mongeta blanca: És un llegum ideal per a aquelles persones que tinguin un colesterol alt, ja que segons s'ha pogut constatar, ajudarà a rebaixar fins a un 20%. Això és així gràcies a la fibra soluble que conté. Però la fibra no només destaca per aquesta particularitat, ja que també alleuja i millora el trànsit intestinal i combat el càncer de còlon i el de recte.
    És un llegum molt bo per a les persones diabètiques, ja que redueix la velocitat d'absorció de sucres, ajudant a regular la glucosa present en la sang.
    Són una font important de proteïnes i si les ajuntem amb l'arròs ens aporten llavors la majoria dels aminoàcids essencials. 

    diumenge, 3 de novembre de 2013

    Codonyat (Membrillo)

    Ara ja fa un temps vaig comprar codonys per fer-ne codonyat i poder emprar-lo per als panellets. D'això ja en fa uns quants dies, però no havia tingut temps de penjar la recepta.

    D'ençà que he iniciat totes les activitats extraescolars que vaig un xic atrafegada i no tinc gaire temps per dedicar-me a aquesta criatura que vaig parir ara ja fa més d'un any, el blog!

    Però és el que hi ha quan treballes a 70km de la feina, vas amb transport públic, fas aquagym, gimnàstica terapèutica postura, visites al fisio, fas cursos amb la Montse Bradford, una mica de vida social pel mig... Un intensiu dels que fan por, però tot és per al meu bé, si no, no ho faria :-)

    Aquests codonys els vaig comprar expressament per fer-ne codonyat. De fet, no sé pas què més se'n pot fer a banda d'una melmelada, el codonyat. I ja està, se m'han acabat les idees de què més se'n pot fer.

    Val a dir que no és una recepta adequada al que en diu la Montse Bradford, perquè en porta sucre, i força quantitat. Però la vaig fer abans d'iniciar el curs, així que estic perdonada.


    Com sempre, les propietats dels ingredients:

    Codony: El codony és una fruita amb un escàs contingut de sucres, i per tant un baixa aportació calòrica. L'inconvenient que presenta és que en la majoria de les ocasions es consumeix en forma de codonyat, que porta addicionat sucre, de manera que el valor calòric d'aquest producte es dispara. Del seu contingut nutritiu a penes destaquen vitamines i minerals, excepte el potassi i quantitats discretes de vitamina C. No obstant, al consumir-lo habitualment cuinat, l'aprofitament d'aquesta vitamina és irrellevant. Les propietats saludables del codony es deuen a la seva abundància en fibra (pectina i mucílags) i tanins, substàncies que li confereixen la seva propietat astringent per excel·lència. El potassi és un mineral necessari per a la transmissió i generació de l'impuls nerviós i per a l'activitat muscular normal, intervé en l'equilibri de l'aigua dins i fora de la cèl.lula.